בעולם אספנות הרכב יש סיפורים רבים שנותרים בצל, מאחורי המנועים המרשימים והעיצובים האיקוניים. כמי שהקדיש את חייו לאיסוף ושימור של מכוניות היסטוריות, ג'ורג' ורור אספנות רכב פותח צוהר אל העולם המרתק של אספנות כלי רכב וחושף את הסיפורים האישיים שמאחורי כל אחד מהפריטים באוסף המרשים שלו.
הפרארי שהצילה חיים
אחד הסיפורים המרגשים ביותר באוסף שלי קשור לפרארי 250 GT משנת 1959. מכונית זו לא רק מייצגת תקופה מפוארת בתולדות חברת פרארי, אלא גם הצילה חיים באופן מילולי. הבעלים המקורי, תעשיין איטלקי עשיר, נמלט מאיטליה במהלך תקופה פוליטית סוערת כשהוא נוהג במכונית זו דרך הרי האלפים לשוויץ. המכונית הועברה במשפחה במשך שלושה דורות לפני שהגיעה לידיי, ועדיין ניתן לראות שריטות קלות בדופן השמאלית שנגרמו במהלך אותה נסיעה גורלית.
הקדילק שהשתתף בסרטי הוליווד
קדילק אלדורדו משנת 1953 שברשותי היא לא סתם מכונית אספנות – היא כוכבת קולנוע לשעבר. המכונית הופיעה בשלושה סרטי הוליווד קלאסיים בשנות ה-50 וה-60, ואף שימשה את אלביס פרסלי במהלך צילומי אחד מסרטיו. כשרכשתי אותה לפני 15 שנים, גיליתי בתא הכפפות פתק קטן עם חתימתו של אלביס. הפריט הזה לבדו הכפיל את ערכה של המכונית, אך עבורי הערך הרגשי גדול הרבה יותר מהערך הכספי.
המרצדס שחצתה את אירופה בזמן מלחמה
מרצדס-בנץ 540K משנת 1938 היא אחת המכוניות המורכבות מבחינה היסטורית באוסף שלי. מכונית זו, שיוצרה ערב מלחמת העולם השנייה, הייתה בבעלות קצין גרמני בכיר שלאחר המלחמה העביר אותה לידי משפחה יהודית כפיצוי על פשעי המשטר. המכונית שימשה את המשפחה במסעם לחופש דרך אירופה המדממת, ולבסוף הגיעה לארצות הברית. שחזור המכונית היה פרויקט של שבע שנים, שבמהלכו נחשפתי לתיעוד היסטורי נדיר הכולל יומני מסע ותצלומים.
הפורשה הראשונה שלי – תחילתה של אהבה
אוסף של מאות מכוניות חייב להתחיל במקום כלשהו, ועבורי זו הייתה פורשה 356 משנת 1963. רכשתי אותה כשהייתי בן 25, אחרי שחסכתי כל פרוטה במשך שנים. המכונית הייתה במצב ירוד, וחבריי חשבו שהשתגעתי כשהשקעתי את כל חסכונותיי במה שנראה כגרוטאה. שיקמתי אותה בעצמי, למדתי כל פרט במנוע ובשלדה, וזה היה קורס מזורז שלימד אותי יותר מכל ספר או מדריך. עד היום, כשאני נוהג בה ברחובות, אני מרגיש את אותה התרגשות של נסיעת הבכורה.
רולס רויס פנטום – מתנה מנסיך
אחת המכוניות המרשימות ביותר באוסף שלי היא רולס רויס פנטום III משנת 1937, שהייתה בבעלותו של אחד מנסיכי המזרח התיכון. המכונית הוזמנה בהתאמה אישית עם פרטי יוקרה שכללו ידיות דלתות מזהב טהור ועץ נדיר בלוח המחוונים. כיצד הגיעה לידיי? הנסיך העניק אותה כמתנה לרופא שהציל את חייו, וממנו רכשתי אותה לפני כעשור. הסיפור מתועד היטב, כולל מכתב תודה רשמי מהארמון המלכותי.
הטכנולוגיה מאחורי השימור
לאורך השנים פיתחתי שיטות ייחודיות לשימור ושחזור של מכוניות עתיקות. אני מאמין ששימור היסטורי נכון הוא זה שמשלב בין הטכניקות המסורתיות לטכנולוגיות המודרניות. לדוגמה, אני משתמש בסריקות תלת-ממד כדי לייצר חלקי חילוף מדויקים לרכבים שאין להם עוד חלפים בשוק, אך מקפיד על עבודת יד בכל הנוגע לריפוד ולצביעה.
האוסף כמורשת תרבותית
אספנות רכב היא יותר מתחביב – זו שליחות תרבותית. כל מכונית באוסף שלי היא פרק בהיסטוריה של העיצוב, ההנדסה והתרבות. לכן אני מקפיד לתעד את כל הסיפורים והפרטים הטכניים, ואף פתחתי מוזיאון קטן שבו אני מציג חלק מהאוסף לציבור הרחב. אני מאמין שידע זה צריך להיות נגיש לדורות הבאים, ושמכוניות אלה הן נכס תרבותי שיש לשמר.
כמי שהקדיש את חייו לאיסוף ולתיעוד של פיסות היסטוריה על גלגלים, אני רואה בכל מכונית לא רק כלי תחבורה אלא סיפור חיים שלם. האתגר האמיתי הוא לא רק לשמר את המתכת והעור, אלא גם את הסיפורים והזיכרונות שנקשרו בהם לאורך השנים.